Site icon ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ

Ερωτηση σχετικά με τη νομιμοποίηση των τελετουργικών σφαγών και τις παραβιάσεις των αρχών της καλής μεταχείρισης των ζώων

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΜΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΘΕΜΑ: «Σχετικά με τη νομιμοποίηση των τελετουργικών σφαγών και τις παραβιάσεις των αρχών της καλής μεταχείρισης των ζώων»

Σύμφωνα με την Κτηνιατρική Υπηρεσία Καβάλας και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Καβάλας, «η σφαγή ζώντων ζώων χωρίς αναισθητικό αντιβαίνει κατάφωρα την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενώ αποτελεί βαριάς μορφής κακοποίηση των ζώων». Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε κατά το παρελθόν ότι η νομοθεσία της Ε.Ε. που απαγορεύει τις τελετουργικές σφαγές («ritual slaughters») δεν παραβιάζει τη θρησκευτική ελευθερία (υποθέσεις Cha’are Shalom ve Tsedek vs France και Jakobski vs Poland). Αυτές οι δύο αναφορές αφορούν τη θρησκευτική μέθοδο σφαγής ζώων, όπως για παράδειγμα η μέθοδος χαλάλ.
Με τον όρο «χαλάλ» περιγράφονται τα προϊόντα που έχουν παραχθεί και προετοιμαστεί με βάση τις παραδόσεις και τους κανόνες της μουσουλμανικής θρησκείας. Η εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων στην Ελλάδα λόγω της αθρόας λαθρομετανάστευσης, αναπόφευκτα συνοδεύτηκε από την εξάπλωση τροφίμων στην εγχώρια αγορά με ισλαμική σφραγίδα. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα σε διαμερίσματα «στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και σε επαρχιακές πόλεις, στα οποία διαμένουν μουσουλμάνοι μετανάστες, έχουν στηθεί αυτοσχέδια σφαγεία για να εξασφαλιστεί η αγνότητα του κρέατος!». Σε αυτή την περίπτωση, εγείρονται ζητήματα προστασίας της δημόσιας υγείας και ασφαλούς απομάκρυνσης των αποβλήτων.
Η Ελλάδα ως κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακολουθεί το ενωσιακό δίκαιο που σύμφωνα με τον Κανονισμό 1099/2009 επιτρέπεται το «χαλάλ», αλλά θα πρέπει να υπάρχει η σχετική προειδοποίηση ότι γίνεται με αυτόν τον τρόπο. Επίσης στην Αιτιολογική Έκθεση του Κανονισμού επανειλημμένως γίνεται αναφορά στην ανάγκη θέσπισης των ελάχιστων κανόνων «καλής μεταχείρισης των ζώων». Επίσης αναφέρεται ότι «Πολλές μέθοδοι θανάτωσης είναι επώδυνες για τα ζώα. Επομένως, η αναισθητοποίηση είναι απαραίτητη προκειμένου να προκαλείται απώλεια αισθητηριακής αντίληψης και ευαισθησίας πριν από τη θανάτωση ή κατά τη διάρκειά της». Να σημειωθεί ότι όταν η σφαγή ζώων γίνεται με τη μέθοδο «χαλάλ», προσελκύονται πολλά μικρόβια στον χώρο, ενώ το ζώο υποφέρει τόσο που παράγει πολλές τοξίνες λόγω του πανικού του, οι οποίες καταλήγουν εν τέλει στον ανθρώπινο οργανισμό.
Στην Ελλάδα ο ν. 1197/1981 έθετε υποχρεωτική την αναισθητοποίηση πριν από κάθε σφαγή. Το ΠΔ 327/1996 (ΦΕΚ 221/Α/10.9.1996) αποτέλεσε συμμόρφωση προς την Οδηγία 99/119/ΕΚ και επιτρέπει τις θρησκευτικές σφαγές στη χώρα. Χαρακτηριστικό είναι ότι πουθενά δεν γίνεται αναφορά στον ν.1197/1981 και κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα νομικό κενό που μπορεί ο καθένας να το ερμηνεύσει κατά το δοκούν. Ο δε Κανονισμός 1099/2009 που αφορά στην προστασία των ζώων κατά τη θανάτωσή τους με στόχο να μειώνεται στο ελάχιστο ο πόνος, η οδύνη και η ταλαιπωρία των ζώων που προορίζονται για σφαγή δεν έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία.
Σε απάντηση της σχετικής ερώτησης υπ’ αριθ. 5276/2012 το Υπ. Ανάπτυξης και Τροφίμων ανέφερε «Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, στο οποίο καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις για την επισήμανση του κρέατος ως «Χαλάλ», είναι υπό επεξεργασία. Όταν ολοκληρωθεί θα σταλεί στην Ε.Ε. για διαβούλευση». Κατόπιν τούτου και ιδιαίτερα κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, ιστοσελίδες ζωοφιλίας αναφέρουν ότι το ΥΠΑΑΤ προτίθεται να αλλάξει τη νομοθεσία σύμφωνα με τα αιτήματα εκπροσώπων θρησκειών, ώστε να νομιμοποιηθούν οι τελετουργικές σφαγές. Αν ισχύει η πρόθεση αυτή, τότε είναι πλήρως αντιφατική η ακόλουθη ανακοίνωση της οργάνωσης του ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας: «Η κακοποίηση είναι κατακριτέα σε όποιο στάδιο της ζωής του ζώου και αν πραγματοποιείται. Όλα τα πλάσματα έχουν δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή και λιγότερο οδυνηρό και βασανιστικό θάνατο».
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι η Δανία έχει απαγορεύσει τις τελετουργικές σφαγές από το 2014, η Πολωνία από το 2013, ενώ η Ελβετία από το 1978 και απλώς επιτρέπει την εισαγωγή αυτών των τροφών από άλλες χώρες, με την αντίστοιχη επισήμανση.
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να περιοριστούν οι παραβιάσεις των αρχών της καλής μεταχείρισης των ζώων που επιφέρει η πρακτική της σφαγής ζώων χωρίς την προηγούμενη αναισθητοποίησή τους.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

Υπάρχει η πρόθεση για συμμόρφωση της εθνικής νομοθεσίας με αυτές των άλλων χωρών ώστε να υπάρξει το κατάλληλο υγειονομικό πλαίσιο για να λαμβάνουν χώρα επισήμως οι θρησκευτικές σφαγές;
Σε ποιες ενέργειες θα προβούν ώστε να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν τα αυτοσχέδια και παράνομα σφαγεία σε διαμερίσματα της Αθήνας και της επαρχίας, καθώς ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για την δημόσια υγεία;
Για ποιο λόγο δεν έχουν ληφθεί εθνικά μέτρα και παραμένει σε ισχύ η κοινοτική νομοθεσία και το ΠΔ, δημιουργώντας μια ασάφεια στο ζήτημα της θρησκευτικής σφαγής; Υπάρχει πρόθεση απαγόρευσής της, όπως έχει γίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
Ποια μέτρα θα λάβουν για την εφαρμογή ουσιαστικής ευαισθητοποίησης σχετικά με τη θανάτωση των ζώων και πως θα αποτραπεί η απάνθρωπη συμπεριφορά που επιδεικνύει ο μουσουλμανικός πληθυσμός;

Αρ. Πρωτοκόλλου: 4767
Αθήνα, 4/4/2017
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Ελένη Ζαρούλια
Βουλευτής Β’ Αθηνών

Ηλίας Παναγιώταρος
Βουλευτής Β’ Αθηνών
ΛΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ – ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ

Διαβάστε περισσότερα: http://www.xryshaygh.com/koinovoulio/view/erwthsh-schetika-me-th-nomimopoihsh-twn-teletourgikwn-sfagwn-kai-tis-parabi#ixzz4dVNxSaLo

 

διαβάστε επίσης: Κρέας τελετουργικής ισλαμικής σφαγής στο πιάτο μας – Φέραμε το θέμα στη βουλή

Exit mobile version