Αυτό το έχουν διαπιστώσει πολλά από τα μεγάλα πνεύματα του 20ου αιώνα και ανάμεσά τους ο Όσβαλντ Σπένγκλερ, που έγραψε τα παρακάτω για την “κατασκευή” της σύγχρονης δημοκρατίας:
“Οι ιδιωτικές δυνάμεις της οικονομίας επιθυμούν ανοικτούς δρόμους για την απόκτηση μεγάλων πόρων. Καμμία νομοθεσία δεν πρέπει να τους εμποδίζει στο δρόμο τους. Θέλουν να κάνουν τους νόμους οι ίδιοι, σύμφωνα με τα συμφέροντά τους και για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούν το εργαλείο που οι ίδιοι κατασκεύασαν, την δημοκρατία, το επιδοτούμενο κόμμα”.
Oswald Spengler: “Η Παρακμή Της Δύσεως”, 1918.
Εξ άλλου, ο πλούτος σαν δύναμη διαφθοράς είναι τόσο παλαιός, όσο και ο κόσμος, όσο και ο άνθρωπος. Κάτι γνώριζε ο Λυκούργος όταν καθιέρωνε σιδερένια δύσχρηστα νομίσματα στην Αρχαία Σπάρτη, κάτι ήξερε ο Ριχάρδος Βάγκνερ όταν τοποθετούσε στον “Χρυσό του Ρήνου” όλα τα κακά του κόσμου!
Επειδή δε όλα αυτά από την Ελλάδα ξεκινούν ακόμη και στον χώρο των πολιτικών ιδεών, ας δούμε τι γράφει ο Θείος Πλάτων περί της ολιγαρχίας – πλουτοκρατίας στο βιβλίον Η’ της Πολιτείας του:
“-Η αποθήκη, του κάθε πολίτη, όταν γεμίζει χρυσάφι καταστρέφει το πολίτευμα αυτού του είδους. Αρχικά γιατί ανακαλύπτουν τρόπο για δαπάνες, και τους νόμους τους παρερμηνεύουν με βάση το συμφέρον τους, και τους παραβαίνουν και αυτοί και οι γυναίκες τους.
-Είναι φυσικό είπε.
Κατόπιν, νομίζω, βλέποντας ο ένας τον άλλο ρίχνεται με ζήλο, κι έκαναν τον κόσμο ίδιο με αυτούς.
Φυσικό είναι, είπε.
-Από αυτό το σημείο και μετά λοιπόν, είπα, προχωρώντας ακόμα πιο μέσα στο πάθος της φιλοχρηματίας, όσο περισσότερο εκτιμούν αυτό τόσο περισσότερο περιφρονούν την αρετή. Ή μήπως δεν υπάρχει τέτοια διάκριση μεταξύ πλούτου και αρετής, σαν δύο πραγμάτων που βρίσκονται το καθένα στον δίσκο μιας ζυγαριάς κι έχουν πάντοτε και τα δύο αντίθετη κατεύθυνση;
-Και μεγάλη, είπε.
-Αφού λοιπόν, εκτιμάται σε μία πόλη ο πλούτος και οι πλούσιοι, τότε η αρετή και οι καλοί θα περιφρονούνται περισσότερο”.
ΠΛΑΤΩΝ – ΠΟΛΙΤΕΙΑ Η΄
Εκτός από τον Πλάτωνα και άλλοι (οι πλείστοι) από τους Αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους ήσαν απόλυτα αρνητικοί προς την “αρχή της πλειοψηφίας”, που αποτελεί την ουσία της δημοκρατίας. Στα κείμενα που θα ακολουθήσουν θα ασχοληθούμε δι’ ολίγων με τρεις εξ αυτών: Τον Πλάτωνα, τον Ηράκλειτο και τον Πυθαγόρα.