Ένα τυχαίο γεγονός που έλαβε χώρα το 1935, στάθηκε η αιτία να παίξει ο φωτογραφικός φακός σε ένα παιχνίδισμα μοναδικής σύμπτωσης και προκλητικής γοητείας. Ο φωτορεπόρτερ Βασίλειος Τσακιράκης είχε επισκεφθεί το Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών, για να θαυμάσει τα μοναδικά εκθέματα. Εκεί, σε μία αίθουσα υπήρχε αντίγραφο του Ερμή του Πραξιτέλη (το πρωτότυπο υπάρχει στο μουσείο της Ολυμπίας).
Ανάμεσα στους επισκέπτες ο έμπειρος φωτορεπόρτερ διέκρινε έναν νεαρό Έλληνα που ξεναγούσε μία ομάδα Ισπανών.
Όταν η ομάδα πλησίασε το άγαλμα του Ερμή έγινε το θαύμα. Άγαλμα και ο ξεναγός Έλληνας ταυτοποιήθηκαν. Η μηχανή του φωτορεπόρτερ απαθανάτισε τη μοναδική στιγμή και το ιστορικό γεγονός.
Η μορφή του Έλληνα στην αιωνιότητα αναλλοίωτη. Η ομοιότητά τους είναι συγκλονιστική.
Ο πρόγονος και ο απόγονος στην πορεία 2.500 ετών. Ακόμη και στους βοστρύχους (μπούκλες των μαλλιών) η ομοιότητα είναι καταπληκτική.
Η ανακάλυψη του μοντέλου του Πραξιτέλη ήταν γεγονός. Το όνομα του νεαρού ωραίου ως Έλληνα, Νικόλαος Ζαφειρόπουλος, κάτοικος Θεσσαλονίκης.
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ
Η γη μας γη των άφθαρτων αερικών και ειδώλων,πασίχαρος και υπέρτατοςθεός μας είν’ ο Απόλλων.
Στα εντάφια λευκά σάβανα γειρτός ο Εσταυρωμένοςείν’ ολόμορφος Άδωνις ροδοπεριχυμένος.
Η αρχαία ψυχή ζει μέσα μας αθέλητα κρυμμένη·ο Μέγας Παν δεν πέθανεν,όχι· ο Παν δεν πεθαίνει!